מדוע להתמחות במחלקה לרפואת המשפחה של מחוז חיפה וגליל מערבי
|
|
המחלקה לרפואת המשפחה בחיפה וגליל מערבי מכשירה רופאי משפחה להתמחות ברפואת משפחה באזור נרחב ובמספר מרפאות גדול הכולל מרפאות כפריות ועירוניות גדולות וקטנות, ובמגוון דתות ותרבויות נרחב. מגוון זה המייחד חבל ארץ זה, מחדד את הצורך בפיתוח רגישות בין תרבותית, סובלנות וגישה המתייחסת לפרט למשפחה ולקהילה בחינוך ובטיפול הרפואי. גישה זו מתבטאת בפתיחות ובאווירה המיוחדת במחלקה ובמסלול ההתמחות.
במרכז תכנון מסלול וקורס ההתמחות עומד המתמחה וצרכיו. מושם דגש על איכות מרפאות ההוראה, איכות המדריכים ובחירת מתמחים מתאימים לרפואת המשפחה.
מדריכי המתמחים הינם מומחים ברפואת משפחה, בעלי יכולת הדרכה גבוהה המהווים דוגמא אישית ביכולתם וגישתם המקצועית. כבר מראשית ההתמחות מוטלת אחריות הלמידה על המתמחים. הדרכה אישית צמודה המותאמת לכל אחד מהמתמחים בשילוב עם קורס דיפלומה ייחודי, ומגוון, יוצרים מסלול התמחות, עשיר, מגוון ותובעני. מסלול ייחודי זה מהווה מצע לימודי וחינוכי לצמיחת רופא משפחה, בעל גישה ערכית, מקצועית, מדעית, לומדת וחוקרת.
חוברת למתמחה
הורדת טופס למועמדות
את הטופס יש לשלוח ל: המחלקה לרפואת משפחה, רחוב השחף 6 , חיפה 35013
או למייל:ayeletro@clalit.org.il
|
מסלול ההתמחות
|
|
|
15 חודשים – סבב במרפאת הדרכה שלב א'- בשלב זה המתמחה עובד במרפאת הדרכה המוכרת להתמחות בצמוד למדריך אישי ומתפתח מבחינת ידע, גישה
ומיומנויות לקראת הפיכתו לרופא משפחה.
10 חודשים – סבב במחלקה פנימית מתוכם חודש בחירה במרפאות חוץ. בתקופה זו לומד המתמחה את עבודת רופא בית החולים.
ומעמיק את ידיעותיו ומיומנותו ברפואה פנימית .
5 חודשים – סבב במחלקת ילדים. מתוכם חודש בחירה במרפאות חוץ. בתקופה זו מעמיק רופא המשפחה את ידיעותיו ומיומנותו בטיפול בילדים.
2 חודשים – סבב במחלקה לרפואה דחופה. בתקופה זו ירכוש מיומנויות ברפואה דחופה, פנימית,כירוגית, אורטופדית כולל טיפול בפציעות ושברים.
4 חודשים של2 מקצועות בחירה אונקולוגיה, יילוד וגינקולוגיה, כירורגיה כללית, א.א.ג. וכירורגיה של ראש וצוואר, מחלות זיהומיות, ראומטולוגיה, שיקום,
גריאטריה, אורטופדיה, עור ומין, עיניים, רפואה דחופה.
12 חודשים מרפאה שלב ב' . בשנה זו מתחיל המתמחה לעבוד במרפאה משלו עם מטופלים משלו. זהו שלב קשה של אחריות אישית, הסתגלות למקום חדש
ובניית הפרקטיקה. בשלב זה נעזר המתמחה בהדרכה ותמיכה ממדריך אישי ובקורס ההתמחות מעמיתים ומדריכים נוספים.
בנוסף, במקביל לשנה האקדמאית, ילמד המתמחה בקורס ההתמחות (התוכנית ללימודי המשך למתמחים) המתקיים במשך 4 שנים ראשונות בימי רביעי על חשבון יום עבודה.
|
מדריכים ומרפאות מוכרים להדרכת מתמחים לשלב א' ו-ב'
|
|
|
|
מדריכים רק למרפאה שלב ב'
|
|
|
|
נהלים |
|
|
נוהל הדרכת מתמחים במרפאה שלב א'
נוהל הדרכת מתמחים במרפאה שלב ב'
נוהל סבבים במסגרת מחלקה פנימית במחלקות מחוץ לבית החולים
סבב המתמחים ברפואת משפחה במחלקה פנימית
סבב מתמחים ברפואת משפחה במחלקת ילדים
ניצול ימי חופשה
נוהל הדרכת מתמחים במרפאה שלב א'
1. תנאים פיזיים במרפאה
I. על המתמחה לקבל חדר קבוע שלו לתקופת ההתמחות. החדר יכלול את כל הציוד הדרוש.
II. מומלץ שיהיה מעבר פנימי (לא דרך הפרוזדור) בין חדרו של המדריך וחדרו של המתמחה.
III. על המדריך להיות נגיש פיזית למתמחה. בכל מקרה שהדבר לא מתאפשר, על המדריך להציג תוכנית חלופית בפני רכז המתמחים. בתקופת חופשות/מילואים/מחלה על המדריך לדאוג לרופא מומחה שיעמוד לרשות המתמחה או להיות נגיש טלפונית.
2. אוכלוסיית המטופלים
לפי דרישת המועצה המדעית על המתמחה לטפל ב-700 נפשות קבועות, ואולם אנו ערים לכך כי דרישה זו איננה מציאותית. על המדריך לדאוג לכך שלמתמחה תהיה אוכלוסיה מגוונת הכוללת קשישים, מטופלים עם מחלות כרוניות וילדים. חלק מאוכלוסייה זו יהיה קבוע. המתמחה לא יראה חולים דחופים בלבד! במרפאות הוראה שבהן אין אוכלוסייה מגוונת ו/או יש תנאי עבודה ייחודיים (כמו בקיבוצים או בישובים כפריים) מומלץ כי כל מתמחה יתנסה בשלב א' גם במרפאה עירונית מגוונת, וההפך.
3. מסגרת ההדרכה
I. ההדרכה במרפאה שלב א' צריכה להיעשות במספר מישורים שיפורטו בהמשך. תקשורת טובה בין המדריך למתמחה, מסגרת פתוחה והדרכה בשיטת "אומן ושוליה" הם מהיסודות החשובים בהדרכה זו.
II. בתחילת ההתמחות המדריך והמתמחה ישבו יחד לתקופה של עד שבועיים.
III. ההדרכה תעשה במספר מישורים:
א. התיעצויות שוטפות.
ב. צפייה הדדית. המתמחה יצפה במדריך בזמן עבודתו והמדריך יצפה במתמחה בעבודתו.
ג. המדריך והמתמחה יקיימו ישיבות על תיקים לפחות פעמיים בשבוע.
ד. המדריך והמתמחה יפגשו אחת לשבועיים למשך שעה וחצי לדיון בנושא קליני שיקבע מראש. הדיון יתנהל בצורת שיחה המתייחסת לאספקטים הביופסיכו- סוציאליים של הבעיה. הצגות של המתמחה במסגרות אחרות במרפאה לא יהוו תחליף לדיון הקליני הנ"ל.
4. טיפול בילדים
להלן ציטוט מהסילבוס להתמחות:
"במרפאות בהן הטיפול בתינוקות וילדים בידי רופא ילדים, קיימות שתי אפשרויות:
א. המתמחה יופנה על ידי המדריך ולפי בחירתו, לעבוד אחת לשבוע ליד רופא ילדים בעל תואר מומחה.
ב. המתמחה יופנה לעבודה מלאה במשך חודש ימים רצוף אצל רופא ילדים בעל תואר מומחה.
בשני המקרים א' וב' יהיה הפיקוח באחריותו וחתימתו של המדריך רפואת המשפחה, בתיאום עם רופא הילדים".
|
נוהל הדרכת מתמחים במרפאה שלב ב'
יעדים בהדרכת מתמחים שלב ב':
1. עזרה בהשתלבות וקליטה במרפאה שלב ב'.
2. עזרה בהכנה למבחן שלב ב'.
3. התמודדות עם ארגון פרקטיקה
אבטחת איכות
רפואה מונעת
מעקב חולים כרוניים
תכנון יום העבודה
עבודת צוות
4. דיון על מקרים מיוחדים
החולה הבעייתי
מקרים קליניים
טיפול במשפחה
5. מחקר
על המדריך ליצור קשר עם המתמחה עוד לפני שהוא התחיל לעבוד במרפאה שלב ב'.
לשם כך יקבל המדריך מהמחלקה הודעה בכתב כחודש לפני תחילת מרפאה שלב ב', בה מודיעים לו על הפרטים הרלוונטיים.
במפגש הראשון שייערך לפני כניסת המתמחה למרפאה יידונו:
1. נוהלי עבודה בין המתמחה למדריך (תכנים, ציפיות, תדירות מפגשים וכו').
2. הכנה לקראת כניסת המתמחה למרפאה.
על המתמחה להיפגש עם מנהל המרפאה המיועדת לפני תחילת העבודה כדי לקבל פרטים על אוכלוסית המרפאה, תנאי העבודה וכו'. מומלץ כי המפגש עם המדריך יתקיים לאחר שהמתמחה נפגש עם מנהל המרפאה.
התאמת המדריך למתמחה
יש לנסות להתאים את המדריך למתמחה מבחינת הקירבה הגיאוגרפית. בהחלטה על ההתאמה מומלץ לקחת בחשבון את הדיווח המסכם שנערך במרפאה שלב א'.
תקופת ההדרכה במרפאה שלב ב'
על פי הסילבוס של המועצה המדעית אורכת תקופת ההדרכה במרפאה שלב ב', שנה. במידה והמתמחה במהלך השנה הזו לא ניגש, או לא עבר, את בחינת שלב ב', ילוה אותו המדריך בהכנה לקראת הבחינה בלבד במועד המאוחר יותר.
החודש הראשון במרפאה
בחודש הראשון במרפאה שלב ב', יתקיימו שני מפגשי הדרכה. באחד מהם, לפחות, יבקר המדריך את המתמחה במרפאה. מומלץ כי המפגש הראשון יתקיים כבר לאחר השבוע הראשון לעבודה.
בחודש השני יתקיימו מפגשים אחת לשבועיים. החל מהחודש השלישי יתקיימו מפגשים אחת לחודש, לפחות. תדירות המפגשים לקראת הבחינה תיקבע בין המדריך למתמחה בהתאם לצורך. לאורך כל תקופת ההדרכה יהיה המדריך נגיש טלפונית למתמחה בהתאם לצורך.
תכני המפגשים
המתמחה יחליט מה ברצונו להביא למפגשים עם המדריך. על המדריך להיות ער ליעדי ההדרכה. לפיכך, במידה והמתמחה אינו מביא נושאים מסויימים להדרכה, עליו ליזום אותם. כדי לעקוב אחרי המפגשים ותוכנם על המתמחה והמדריך לבצע רישום בו יצויינו תאריכי המפגשים עם המדריך ותוכנם הכללי. אחת לחודשיים שלושה, יעיינו המדריך והמתמחה ברישום, על מנת לראות באיזו מידה הם עובדים על כל יעדי ההדרכה. האחריות לניהול רישום זה מוטלת על המתמחה.
מפגשים עם איש מדעי ההתנהגות
במהלך השנה הראשונה יתקיימו 2 מפגשים של איש מדעי ההתנהגות במרפאה. המפגש הראשון ייערך בשלב מוקדם ככל האפשר והמפגש השני יתקיים לקראת סוף השנה. מטרת המפגש הראשון היא לעמוד על הצרכים של המתמחה ולתת לו תמיכה נוספת על זו שיקבל מהמדריך. במידה ויתגלו קשיים מיוחדים על איש מדעי ההתנהגות לדווח על כך למדריך. מטרת המפגש השני היא להדריך את הרופא בטיפול בחולים על פי הגישה הביו-פסיכו-סוציאלית.
בקרה
מטרות הבקרה:
1. לבדוק אם נוצרו קשרי עבודה מסודרים בין המדריך למתמחה.
2. לבדוק האם המתמחה מקבל את העזרה לה הוא זקוק.
מזכירת המתמחים תוודא אצל המדריך האם קיבל את המכתב והאם נוצר קשר בינו לבין המתמחה.
האחראי במחלקה יפנה, חודש אחרי תחילת מרפאה שלב ב', למתמ חה ולמדריך ויברר:
1. האם מתקיימים מפגשים לפי הנוהל.
2. האם ישנם קשיים מיוחדים בקליטת המתמחה, לדעת המדריך והמתמחה כאחד.
במידה והתברר שישנם קשיים מיוחדים, על האחראי במחלקה לזמן את שניהם לשיחה כדי לגבש דרכים לעזור למתמחה.
במידה והמפגשים אינם מתקיימים, על האחראי לזמן את המדריך לשיחה.
במקרים קיצוניים תישקל החלפתו של המדריך.
חצי שנה אחרי תחילת מרפאה שלב ב' תיערך בדיקה טלפונית נוספת. מעבר לבדיקה היזומה של האחראי על המתמחים, מוטלת על המדריך, ועל המתמחה, האחריות לפנות לאחראי במחלקה ולשתפו, בבעיות או בקשיים מיוחדים.
|
נוהל סבבים במסגרת מחלקה פנימית במחלקות מחוץ לבית החולים
דוגמא:
על המתמחה הנמצא בסבב במחלקה פנימית בביה"ח ומבקש לבצע 3 חדשי רוטציה במרפאות, דוגמת מרפאת זבולון, לידע מראש את מנהל המחלקה הפנימית בה נמצא, לתאם פגישה עם מנהלת המרכז הרפואי זבולון, ולאחר קבלת האישור לידע את רכז רפואת המשפחה.
כנ"ל – לכל סבב אחר שמבקש לבצע מחוץ לבית החולים.
דיווח נוכחות – המתמחה אחראי למילוי דוח נוכחות במקום בו הוא נמצא. יש להעביר דוח זה לאישורו של מנהל המחלקה הפנימית בביה"ח, ולאחר מכן להעביר הדיווח למדור משכורת בקופה.
|
סבב המתמחים ברפואת משפחה במחלקה פנימית
כללי:
הסבב של מתמחים לרפואת משפחה במחלקה פנימית מהווה חלק חשוב בהתמחות ברפואת משפחה. בדרך כלל מגיע המתמחה למחלקה הפנימית אחרי שסיים 9 חדשי עבודה במרפאה לרפואת משפחה מוכרת להתמחות, בה נחשף למגוון גדול של תחלואה, בעיקר תחלואה שכיחה ברפואת משפחה והקהילה. מטרות הסבב במחלקה פנימית הוגדרו בסילבוס להתמחות ברפואת משפחה על ידי המועצה המדעית.
מהלך ונוהל הסבב:
1. הרוטציה נמשכת שנה אחת. במהלך שנה זו ייצא המתמחה לשלושה חודשים לתת-רוטציות במחלקות בהן יבחר המתמחה תוך תיאום עם מנהל המחלקה. מקובל
לצאת לחודש מיון ולשתי מחלקות נוספות, כל אחת לחודש ימים.
2. המתמחה ישולב באופן מלא בפעילויות המחלקות השונות וייקח בהן חלק פעיל: טיפול שוטף בחולים מקבלה ועד שחרור בהדרכת רופא בכיר במחלקה, תורנויות
ופעילות אקדמית במחלקה.
3. למתמחה זכות לצאת לחופשה במשך 4 שבועות בזמן הסבב.
4. המתמחה ייבצע 4 תורנויות לחודש במהלך הסבב, כולל תורנויות במיון.
5. יום רביעי הוא יום לימודים לכל המתמחים ברפואת משפחה. הלימודים הם במסגרת תעודת דיפלומה ברפואת משפחה, ולפי קביעת המועצה המדעית הם באים
במקום מדעי היסוד. אי לכך המתמחה לא יעבוד במחלקה באותו יום.
6. עם תחילת עבודתו במחלקה הפנימית, יקבל המתמחה תוכנית עבודה לשנה שלמה בה יבואו לידי ביטוי מרכיבי הרוטציה השונים והצרכים האישיים של המתמחה,
במידה ויוצגו בקשות מיוחדות. כל זאת בתיאום עם מנהל המחלקה או בא כוחו. על המחלקה לדאוג למילוי תוכנית עבודה זו.
7. המחלקה לרפואת משפחה בחיפה מעונינת בקשר הדוק עם מנהל המחלקה בה מתנהלת הרוטציה. לשם כך מונה רכז מתמחים לרפואת משפחה בכל בית חולים.
תפקיד הרכז לקיים קשר רציף הן עם מנהל המחלקה והן עם המתמחים. עם תחילת הרוטציה תישלח תוכנית העבודה של המתמחה למחלקה לרפואת משפחה, לידי
הרכז.
8. בתום הרוטציה מתבקש מנהל המחלקה למלא טופס הערכה לגבי כל מתמחה.
|
סבב מתמחים ברפואת משפחה במחלקת ילדים
כללי:
סבב המתמחים ברפואת משפחה במחלקת ילדים מהווה חלק חשוב בהתמחות ברפואת משפחה. בדרך כלל מגיע המתמחה למחלקת ילדים אחרי שסיים 9 חדשי רוטציה במרפאה לרפואת משפחה מוכרת להתמחות, בה נחשף למגוון גדול של תחלואה בעיקר תחלואה שכיחה ברפואת משפחה והקהילה, ואחרי סבב של שנה במחלקה פנימית. מטרות הסבב במחלקת ילדים הוגדרו בסילבוס להתמחות ברפואת משפחה על ידי המועצה המדעית.
נוהלי הסבב:
1. הסבב נמשך חצי שנה.
2. המתמחה ישולב באופן מלא בפעילויות המחלקה השונות וייקח בהן חלק פעיל, כולל טיפול שוטף בחולים, מקבלה ועד שחרור בהדרכת רופא בכיר במחלקה,
תורנויות ופעילות אקדמית.
3. למתמחה שמורה הזכות לצאת לחופשה בת שבועיים במהלך הסבב.
4. יום רביעי הוא יום לימודים לכל המתמחים ברפואת המשפחה. הלימודים הם במסגרת תעודת דיפלומה ברפואת משפחה, ולפי קביעת המועצה המדעית הם באים
במקום מדעי היסוד. אי לכך לא יעבוד המתמחה במחלקה באותו יום במשך שנת הלימודים האקדמית.
5. המתמחה יבצע 4 תורנויות לחודש במהלך הסבב.
6. במהלך הסבב ישתתף המתמחה ב:
א. מרפאה להתפתחות הילד/מעקב הילד הבריא.
ב. מרפאת ילדים בתת מקצועות שונים.
ג. מיון ילדים.
7. עם תחילת עבודתו במחלקת ילדים יקבל המתמחה תוכנית עבודה לחצי השנה בה יבואו לידי ביטוי מרכיבי הרוטציה השונים. כל זאת בתיאום עם מנהל המחלקה או
בא כוחו. על המחלקה לדאוג למילוי תוכנית זו.
8. המחלקה לרפואת משפחה בחיפה מעונינת בקשר הדוק עם מנהל המחלקה בה מתנהל הסבב, לשם כך מונה רכז מתמחים לרפואת משפחה בכל בית חולים.
תפקיד הרכז לקיים קשר רציף הן עם מנהל המחלקה והן עם המתמחים. עם תחילת הסבב תישלח תוכנית העבודה של המתמחה למחלקה לרפואת משפחה לידי
הרכז.
9. בתום הרוטציה מתבקש מנהל המחלקה למלא טופס הערכה לגבי כל מתמחה.
|
ניצול ימי חופשה
המתמחה צריך לנצל את ימי החופשה העומדים לרשותו בזמן ההתמחות ולא לצבור ימי חופשה מעבר למגיע. כמו כן, עליו לנצל את ימי החופשה העומדים לזכותו בזמן, בעת השהייה במחלקות השונות כלהלן:
בסבב
במחלקה פנימית – 21 ימים תוך הסבב.
במחלקת ילדים – 12 ימים חופש תוך הסבב.
במרפאה שלב א' – 33 ימים תוך התקופה במרפאה.
בשני הסבבים הקטנים 1 שבוע לכל התקופה.
לא לגרור את החופש!!!
כמו כן נא ליידע מראש את משאבי אנוש על יציאתכם לחופשה בכל שלב בהתמחות.
בקשה לחופשה חריגה בנוסף, כגון לחל"ת או הארכת חופשת לידה יש להעביר לרכז המתמחים, למנהל המחלקה וליחידה למשאבי אנוש במחוז.
|